Tutkiva matematiikan oppiminen peruskoulussa
Nyckelord:
Erkki Pehkonen, matematiikka, opetus, oppimisympäristö, peruskoulu, luovuusAbstract
Jotta koulun matematiikanopetuksessa päästäisiin rutiiniopetuksesta ja kyettäisiin kehittämään myös korkeamman tason ajattelutaitoja, on rakennettava sellaisia oppimisympäristöjä, joissa luovan ajattelun avulla yllettäisiin ymmärtämisen kehittymiseen. Usein opettajatkin ajattelevat, että matematiikassa tarvitaan ensisijaisesti logiikkaa ja ettei luovuudella ole paljonkaan tekemistä matematiikan oppimisen kanssa. Toisaalta jos tarkastelemme matemaatikkoa, joka luo uutta matematiikkaa, emme voi sivuuttaa luovuuden merkitystä hänen toimissaan. ’Avoimien tehtävien’ käyttäminen edistää matematiikanopetuksen kehittämistä tähän suuntaan.Referera så här
Pehkonen, E. (2003). Tutkiva matematiikan oppiminen peruskoulussa. Tieteessä tapahtuu, 21(6). Hämtad från https://journal.fi/tt/article/view/57322