Tiedekasvatus ja sen tulevaisuus
Nyckelord:
Maija Aksela, tiedekasvatus, kouluopetus, tieteellinen lukutaito, opetussuunnitelma, opettajankoulutus, Luma-keskusAbstract
Eurooppaan tarvitaan vähintään miljoona tutkijaa lisää (Eurooppa 2020 -strategia). Mistä saadaan tarvittavat tutkijat eri aloille? Miten edistetään lasten ja nuorten kiinnostusta tieteellis- tekniseen kehitykseen, tieteiden opiskeluun sekä saadaan mielenkiinto suuntautumaan myös tutkimukseen? Miten tiedekasvatus vastaa tulevaisuudessa yhä enemmän yli tieteenrajojen osaamista vaativiin globaaleihin haasteisiin (esim. ilmastonmuutos, nergiantuotanto)? Keskeinen rooli kysymysten ratkaisemisessa on sekä innostavalla kouluopetuksella että laadukkaalla informaalilla tiedekasvatuksella (mm. tiedetapahtumat, kerhot, leirit, tiedekeskukset ja media).Referera så här
Aksela, M. (2012). Tiedekasvatus ja sen tulevaisuus. Tieteessä tapahtuu, 30(4). Hämtad från https://journal.fi/tt/article/view/6496