KUVAKERTOMUS 4-VUOTIAIDEN TARINAN YMMÄRTÄMISEN ARVIOINNISSA

Kirjoittajat

  • Janne Lepola
  • Maria Peltonen
  • Pirjo Korpilahti

Abstrakti

Analysoimme tässä tutkimuksessa Parisin ja Parisin (2003) kehittämän
kuvakertomuksen soveltuvuutta nelivuotiaiden lasten tarinan ymmärtämisen
arviointiin. Tutkimme myös, miten lasten kielelliset valmiudet (muisti,
sanavarasto, ohjeiden ja kuullun ymmärtäminen, fonologiset taidot) ja
oppimismotivaatio ovat yhteydessä kuvakertomuksen ymmärtämiseen.
Lisäksi analysoimme käsitevaliditeettia eli mittaavatko kuvakertomuksen
tehtävät tarinan ymmärtämisen taitoja. Tutkimukseen osallistui 139 lasta.
Tulokset osoittivat lasten välillä selkeitä yksilöllisiä eroja kuvakertomuksen eri
tehtävissä: kuvatarinaan tutustumisessa, tarinan pääasioiden muistamisessa
ja tarinaan liittyviin kysymyksiin vastaamisessa. Vihjeistetyt eksplisiittiset
ja implisiittiset kysymykset tarinasta erottelivat parhaiten valmiuksiltaan
eritasoisten lasten narratiivin ymmärtämistä. Suoriutuminen vihjeistetyissä
kysymyksissä korreloi tilastollisesti merkitsevästi lasten sanavaraston,
kielellisen muistin, kuullun ymmärtämisen ja oman toiminnan säätelyn
kanssa. Kolmen latentin faktorin, tarinan kerronnan, päättelyn ja puhutun
kielen ymmärtämisen, malli selitti parhaiten kuvakertomuksen tehtävien ja
kielellisten testien pistemäärien vaihtelua. Pohdimme kuvatarinan tehtävien
merkitystä tarinan ymmärtämistaitojen arvioinnissa ja tukemisessa.

Asiasanat: Kuvakertomus, narratiivi, ymmärtäminen, leikki-ikäiset lapset, motivaatio

Keywords: Pictorial narrative, comprehension, preschoolers, motivation

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Lepola, J., Peltonen, M., & Korpilahti, P. (2013). KUVAKERTOMUS 4-VUOTIAIDEN TARINAN YMMÄRTÄMISEN ARVIOINNISSA. Puhe ja kieli, 29(3), 121–143. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/4771