KUVAKERTOMUS 4-VUOTIAIDEN TARINAN YMMÄRTÄMISEN ARVIOINNISSA
Abstract
Analysoimme tässä tutkimuksessa Parisin ja Parisin (2003) kehittämän
kuvakertomuksen soveltuvuutta nelivuotiaiden lasten tarinan ymmärtämisen
arviointiin. Tutkimme myös, miten lasten kielelliset valmiudet (muisti,
sanavarasto, ohjeiden ja kuullun ymmärtäminen, fonologiset taidot) ja
oppimismotivaatio ovat yhteydessä kuvakertomuksen ymmärtämiseen.
Lisäksi analysoimme käsitevaliditeettia eli mittaavatko kuvakertomuksen
tehtävät tarinan ymmärtämisen taitoja. Tutkimukseen osallistui 139 lasta.
Tulokset osoittivat lasten välillä selkeitä yksilöllisiä eroja kuvakertomuksen eri
tehtävissä: kuvatarinaan tutustumisessa, tarinan pääasioiden muistamisessa
ja tarinaan liittyviin kysymyksiin vastaamisessa. Vihjeistetyt eksplisiittiset
ja implisiittiset kysymykset tarinasta erottelivat parhaiten valmiuksiltaan
eritasoisten lasten narratiivin ymmärtämistä. Suoriutuminen vihjeistetyissä
kysymyksissä korreloi tilastollisesti merkitsevästi lasten sanavaraston,
kielellisen muistin, kuullun ymmärtämisen ja oman toiminnan säätelyn
kanssa. Kolmen latentin faktorin, tarinan kerronnan, päättelyn ja puhutun
kielen ymmärtämisen, malli selitti parhaiten kuvakertomuksen tehtävien ja
kielellisten testien pistemäärien vaihtelua. Pohdimme kuvatarinan tehtävien
merkitystä tarinan ymmärtämistaitojen arvioinnissa ja tukemisessa.
Asiasanat: Kuvakertomus, narratiivi, ymmärtäminen, leikki-ikäiset lapset, motivaatio
Keywords: Pictorial narrative, comprehension, preschoolers, motivation