Kansanopisto, vuorovaikutus, autenttisuus

  • Pekka Kalli Oriveden Opisto
Avainsanat: vuorovaikutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10591], kansanopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p12915], sisäoppilaitokset [http://www.yso.fi/onto/yso/p18425], yksilöllisyys [http://www.yso.fi/onto/yso/p7320], autenttisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p11872], autonomia [http://www.yso.fi/onto/yso/p9165], minäkuva [http://www.yso.fi/onto/yso/p267], verkko-opetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p6621], merkitykset (semantiikka) [http://www.yso.fi/onto/yso/p7009]

Abstrakti

lnternaatti on kansanopiston keskeinen ominaisuus, sen vahvuus – ja samalla sen heikkous. Sen ideologisten perusteiden ytimessä on kahden ihmisen, Minän ja Sinän, kuten opettajan ja opiskelijan tai kahden yhdessä asuvan ihmisen välinen vuorovaikutus. Vuorovaikutuksen tarkastelun filosofiseksi lähtökohdaksi kirjoittaja ottaa Peter Jarvisin vuorovaikutuksesta käyttämät kolme käsitettä: autonomian, autenttisuuden ja yksilöllisyyden. Mitä muutoksia vuorovaikutuksessa tapahtuu, jos kansanopisto liukuu tietoyhteiskunnan ihanteiden mukaisesti internaatista internettiin? Tietoyhteiskunta uudentyyppisine vuorovaikutuksineen tavataan nähdä positiivisena visiona. Kirjoittajan mielestä se on ihmisen kasvun lähtökohdaksi liian suppea. Tieto kytkeytyy viisauteen, mutta viisauteen liittyy yhtä oleellisena myös elämänkokemus.

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
helmi 15, 1997
Viittaaminen
Kalli, P. (1997). Kansanopisto, vuorovaikutus, autenttisuus. Aikuiskasvatus, 17(1), 28–37. https://doi.org/10.33336/aik.92426