Aikuiskasvatus ja integroidut koodit: ohjaava koulutus avoimena aikuispedagogiikkana

  • Sanna Vehviläinen
Avainsanat: Bernstein, Basil, aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], pedagogiikka, ohjaus, vuorovaikutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10591], itseohjautuvuus

Abstrakti

Tarkastelen artikkelissani ohjaavan koulutuksen rakentumista sosiaalisena käytäntönä keskittyen toiminnan ja tiedon organisointitapoihin. Käytän hyväkseni Basil Bernsteinin ideaa ’integroivasta koodista’. Termi kuvaa pedagogiikkaa, jossa tietosisältöjen merkitys vähenee, vuorovaikutustapojen keskeisyys kasvaa ja jossa kontrolli ja evaluointi tulevat implisiittisiksi ja diskursiivisemmiksi.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
syys 15, 1997
Viittaaminen
Vehviläinen, S. (1997). Aikuiskasvatus ja integroidut koodit: ohjaava koulutus avoimena aikuispedagogiikkana. Aikuiskasvatus, 17(3), 198–208. https://doi.org/10.33336/aik.92451