Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa : näkökulmia opettajankoulutukseen ja opettajan työhön

  • Matti Sinko Helsingin yliopisto
Avainsanat: tietotekniikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p5462], koulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p386], opetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2630], opetusteknologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p4418], tietotekniikkataidot, opettajankoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10746], osaaminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p8343], opettajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p1117]

Abstrakti

Tarkastelen tieto- ja viestintätekniikan käyttöönottoa kouluissa siltä näköalapaikalta, minkä Koulun tietotekniikkakeskus on tarjonnut lähes vuosikymmenen ajan. Näkökulmani on siten täydennyskoulutuksen järjestäjän. Samanaikaisesti tietotekniikan tulon kanssa monet muut asiat ovat vaikuttaneet kouluyhteisöjen työn ehtoihin ja työhön. Siksi tekniikan osuutta ei ole helppoa eikä ehkä tarkoituksenmukaistakaan tarkastella erikseen, erillisenä ilmiönä.

Kirjoittajan esittely

Matti Sinko, Helsingin yliopisto

johtaja, Koulun tietotekniikkakeskus, Helsingin yliopiston Vantaan täydennyskoulutuslaitos

artikkelin ilmestyessä: projektijohtaja, Teknologia-arviointiprojekti Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa ja oppimisessa, Sitra

Matti Sinko siirtyi Vantaan täydennyskoulutuslaitoksen palvelukseen 1987 tehtävänään opettajien tietotekniikkakoulutuksen järjestäminen. Helsingin yliopiston Vantaan täydennyskoulutuslaitoksen ja Teknillisen korkeakoulun silloisen täydennyskoulutuskeskuksen (sittemmin Koulutuskeskus Dipoli) yhteinen Koulun tietotekniikkakeskus perustettiin 1989, mistä alkaen Matti Sinko on toiminut keskuksen johtajana kesään 1997 saakka.

Osasto
Katsauksia
Julkaistu
joulu 1, 1997
Viittaaminen
Sinko, M. (1997). Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa : näkökulmia opettajankoulutukseen ja opettajan työhön. Aikuiskasvatus, 17(4), 313–317. https://doi.org/10.33336/aik.92469