Abraham Maslowin ja Carl Jungin uudistavan kokemuksen käsitteet minän kehityksen malleina

  • Reijo Miettinen Helsingin yliopisto
Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], kasvatuspsykologia, kokemusoppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p7482], persoonallisuuden kehitys

Abstrakti

Kokemusoppiminen (Experiencial Learning) on omaksunut aikuisen ihmisen persoonallisuuden kehityksen hahmottavan käsitteistön humanistiselta psykologialta. Vaikka Abraham Maslowin humanistinen psykologia eroaa Carl Jungin analyyttisestä psykologiasta, niitä yhdistää artikkelin kannalta keskeinen perusolettamus. Kumpikin kehittelee yksilön kehityksen kannalta ratkaisevan, sisäisen kokemuksen käsitettä. Tämän kokemuksen perusteluna on teoria ihmisen biologisesta olemuksesta Eroistaan huolimatta kumpikin teoria edustaa romantiikan traditiota, joka näkee luonnon ihmisen identiteetin ja yksilöllisyyden lähteenä. Tässä artikkelissa tarkastelen, miten mainitut teoreetikot johtivat ja perustelivat kokemuskäsitteensä.
Kahden psykologin, Abraham Maslowin ja Carl Jungin, teorioihin sisältyy useita yhteisiä perusolettamuksia. Kumpikin asettaa tehtäväkseen ratkaista yksilöksi ja persoonaksi tulemisen ongelman. Ratkaiseva käsite on sisäinen kokemus. Aikuiskasvatuksen näkökulmasta oleellista on se, että juuri humanistinen psykologia on perustellut kokemusperäisen oppimisen käsitystä.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 1999
Viittaaminen
Miettinen, R. (1999). Abraham Maslowin ja Carl Jungin uudistavan kokemuksen käsitteet minän kehityksen malleina. Aikuiskasvatus, 19(2), 128–139. https://doi.org/10.33336/aik.93217