Pehmeät kvalifikaatiot sosiaali- ja terveysalan työssä ja ammatillisessa koulutuksessa

  • Jari Metsämuuronen opetushallitus
Avainsanat: ammatillinen koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p9700], sosiaalialan opinnot, ammattitaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p9365], arvot, terveysala [http://www.yso.fi/onto/yso/p26126], sosiaaliala, pehmeät taidot, Delfi-tekniikka

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan perinteisiä kvalifikaatioluokituksia ja niiden suhdetta äänettömiin ja pehmeisiin kvalifikaatioihin. Pehmeillä kvalifikaatioilla tarkoitetaan sellaista ihmistyössä tarvittavaa osaamista, joka on oleellista asiakaspalvelussa, mutta jota on hankala saada sopimaan perinteisiin kvalifikaatioluokituksiin. Tällaisia taitoja saattavat olla mm. esteettisyyden taju, innostumisen ja innostamisen taidot, intuition käyttö, toisten huomioonottaminen, ilmapiirin ja tunnelman luomisen taito, heittäytyminen ja irrotteleva työnote, ulospäin suuntautuneisuus ja muiden aktivoinnin taito. Artikkelissa eritellään pehmeitä kvalifikaatioita sosiaali- ja terveysalan osaamisena ja pohditaan niiden huomioimista alan ammatillisessa koulutuksessa. Artikkeli perustuu Sosiaali- ja terveysalan työn tulevaisuuden osaamistarpeet – ESR ennakointihankkeen selvityksiin ja empiiriseen aineistoon.
Monissa tehtävissä tarvitaan taitoja, jotka ovat ”sosiaalisesti vaiettuja” ja joita ei tunnusteta ammattitaidon osaksi: kykyä vaikuttaa toisiin, innostuneisuutta, innostavuutta, yhteistyökykyä, kommunikointi- ja ihmissuhdetaitoja, tahdikkuutta, diplomatiaa, monitaitoisuutta, vastuunkantoa organisaation virheistä, tunteiden mukanaoloa, tai kykyä ohjata, kouluttaa ja perehdyttää muita. Kaikkea tällaista ”yliammatillista osaamista” tarvitaan ennen muuta ihmistyössä.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 1999
Viittaaminen
Metsämuuronen, J. (1999). Pehmeät kvalifikaatiot sosiaali- ja terveysalan työssä ja ammatillisessa koulutuksessa. Aikuiskasvatus, 19(2), 140–150. https://doi.org/10.33336/aik.93218