Uhka opistojen itsemääräämisoikeudelle vai mahdollisuus toiminnan kehittämiseen?

kansalaisopistojen arviointi

  • Juha Sihvonen Valkeakosken Opisto
Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], kansalaisopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p12169], arviointi, itsearviointi

Abstrakti

Artikkelissa käydään aluksi läpi kansalaisopistojen toiminnan arviointia opistoliikkeen pitkän historian näkökulmasta. Kirjoittaja jakaa kansalaisopistojen tässä suhteessa kolmeen ajanjaksoon, (1) myötäilevän sivistyspolitiikan kauteen, (2) suunnittelukeskeisen aikuiskoulutuspolitiikan kauteen ja (3) markkinaperusteisen aikuiskoulutuksen menossa olevaan vaiheeseen. Arviointi ja itsearviointi nykyisessä merkityksessä ovat käynnistyneet 1990-luvulla, vielä kokeiluluonteisesti ja vakiintumistaan hakien. Artikkelissa kuvataan Laatua opistotoimintaan -arviointiprojektia sekä siitä saatuja kokemuksia Valkeakosken Opistossa.
Kansalaisopistoissa on haettu itsearviointiin soveltuvia arviointimalleja. Tällainen on myös tänä keväänä päättynyt, seitsemän opiston yhteinen Laatua opistotoimintaan -projekti. Millaisen tulisi olla arviointimalli, joka tuottaa oleellista tietoa opiston kehittämiseksi? Mitä kokemuksia on saatu ja käytäntöjä luotu kirjoittajan omassa opistossa Valkeakoskella?
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 1999
Viittaaminen
Sihvonen, J. (1999). Uhka opistojen itsemääräämisoikeudelle vai mahdollisuus toiminnan kehittämiseen? kansalaisopistojen arviointi. Aikuiskasvatus, 19(2), 151–162. https://doi.org/10.33336/aik.93219