Sorrettujen vai kaikkien ihmisten pedagogiikkaa?

  • Aino Hannula Helsingin yliopisto
Avainsanat: Freire, Paulo, Freire-pedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p7961], kasvatusfilosofia [http://www.yso.fi/onto/yso/p2746], filosofit [http://www.yso.fi/onto/yso/p19124], opetusmenetelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p988], syrjintä [http://www.yso.fi/onto/yso/p6303], marxismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p444], eriarvoisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p3478]

Abstrakti

Kun Paulo Freire kehitti opetusmenetelmäänsä 1960-luvun alussa Brasilian maaseudulla, oli hänen pedagogiikkansa selkeästi sorrettujen pedagogiikkaa. Sorrettujen pedagogiikka perustuu lukutaito-ohjelmiin ja lukutaidon oppimismenetelmään, joita Freire suunnitteli ja toteutti köyhien maatyöläisten parissa. Näissä ohjelmissa yhdistettiin luku- ja kirjoitustaidon oppiminen sekä yhteiskunnallinen tiedostaminen. – Lectio praecursoria, esitetty Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa 9.6.2000 aikuiskasvatuksen alaan kuuluvan väitöskirjan ”Tiedostaminen ja muutos Paulo Freiren ajattelussa. Systemaattinen analyysi Sorrettujen pedagogiikassa” tarkastuksessa. Väitöstilaisuudessa vastaväittäjänä toimi professori Juha Suoranta Lapin yliopistosta.

Viittaaminen
Hannula, A. (2000). Sorrettujen vai kaikkien ihmisten pedagogiikkaa?. Aikuiskasvatus, 20(3), 240–242. https://doi.org/10.33336/aik.93298