Konstruktivismista realismiin?

”radikaalin konstruktivistin” mietteitä Tapio Puolimatkan kirjan äärellä

  • Päivi Tynjälä
Avainsanat: Puolimatka, Tapio, oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], konstruktivismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p8498]

Abstrakti

”Näen oppimisen niin monitahoisena, monimutkaisena ja kontekstisidonnaisena ilmiönä, että sen ymmärtämiseen ei mikään teoria, koulukunta tai oppimisnäkemys yksinään riitä, vaan siihen tarvitaan useita näkökulmia”, kirjoittaa Päivi Tynjälä kirjoituksessaan, jossa hän kyseenalaistaa eräitä väittämiä Tapio Puolimatkan teoksessa ”Oppimisen teoria. Konstruktivismista realismiin” (Tammi 2002). Konstruktivismia on aiemmin analysoitu seikkaperäisemmin tässä lehdessä Reijo Miettisen palkitussa artikkelissa ”Konstruktivistinen oppimisnäkemys ja esineellinen toiminta” numerossa 4/2000. – Päivi Tynjälä kyseenalaistaa artikkelissaan eräitä väittämiä Tapio Puolimatkan teoksessa ”Oppimisen teoria. Konstruktivismista realismiin”.

Osasto
Keskustelua ja puheenvuoroja
Julkaistu
syys 15, 2003
Viittaaminen
Tynjälä, P. (2003). Konstruktivismista realismiin? ”radikaalin konstruktivistin” mietteitä Tapio Puolimatkan kirjan äärellä. Aikuiskasvatus, 23(3), 222–232. https://doi.org/10.33336/aik.93497