Tutkimus ammatti-identiteetin tukijana ja oppimisyhteisöjen rakentajana

Aikuiskoulutus nousussa, miten siihen vastaa alan tutkimus?

Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], ammatillinen koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p9700], tutkimuksen hyödyntäminen, työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262], ammatti-identiteetti [http://www.yso.fi/onto/yso/p12894], sukupuolierot [http://www.yso.fi/onto/yso/p5290]

Abstrakti

Jos työstä viedään lyhytnäköisen tehostamisen seurauksena oppimisen kannalta tärkeimmät ainekset eli mahdollisuus arvioida omaa työtä ja mahdollisuus sosiaaliseen vuorovaikutukseen, on vaarana, että osaamisketjut sekä niitä synnyttävät ja ylläpitävät yhteisöt rapautuvat. Myös työntekijöiden ammatillinen identiteetti on vaarassa rapautua, ellei yhteisöön samastumisen ja kuulumisen sekä sen taustalla olevan luottamuksen arvoa ja osaamisen hankkimiseksi tehtyä pitkäjänteistä työtä osata riittävästi arvostaa. – Professori Anneli Eteläpellon virkaanastujaispuhe 10. marraskuuta 2004 Jyväskylän yliopistossa.

Kirjoittajan esittely

Anneli Eteläpelto, Jyväskylän yliopisto

professori

Osasto
Näkökulmia tutkimukseen
Julkaistu
touko 15, 2005
Viittaaminen
Eteläpelto, A. (2005). Tutkimus ammatti-identiteetin tukijana ja oppimisyhteisöjen rakentajana: Aikuiskoulutus nousussa, miten siihen vastaa alan tutkimus?. Aikuiskasvatus, 25(2), 150–154. https://doi.org/10.33336/aik.93622