Pedagoginen johtajuus uudistamisen välineenä
Avainsanat:
johtaminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p554], johtajuus, asiantuntijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p15085], esimiehet [http://www.yso.fi/onto/yso/p4191], työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262], oppiva organisaatio, verkostot [http://www.yso.fi/onto/yso/p5570]
Abstrakti
Globaalissa kilpailussa yhteiskunnan odotukset koulutus- ja asiantuntijaorganisaatioiden toimintaa kohtaan ovat kasvaneet. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut sekä ammatilliset oppilaitokset ovat kumppaneina niin elinkeinoelämän hankkeissa ja projekteissa kuin eri seutukuntien ja alueidenkin kehittämisessä. Verkostoissa asiantuntijayhteisöiltä odotetaan näkyvää panosta ja niiden asiantuntijoilta kykyä johtaa ja ohjata aktiivisesti erilaisia yhteisiä prosesseja. Koulutuksen ja tutkimuksen avulla pyritään saavuttamaan lisäarvoa ja parantamaan kilpailukykyä. Mutta miten avoimiin verkostoihin luodaan yhteinen tahtotila ja kuinka ihmisiä johdetaan yli perinteisten organisaatiorajojen? Miten oppimisympäristöjä uudistetaan vastaamaan vaatimuksia, joita muuttuva työelämä ja elinkeinoelämän koveneva kilpailu asettaa? – Artikkeli perustuu kirjoittajan väitöstutkimukseen Työnjohtajasta tiimivalmentajaksi : tapaustutkimus esimiehistä tiimien ohjaajina ja pedagogisina johtajina prosessiorganisaatiossa (Tampereen yliopisto 2004).
Osasto
Näkökulmia käytäntöön
Julkaistu
Feb 15, 2008
Viittaaminen
Taipale, M. E. (2008). Pedagoginen johtajuus uudistamisen välineenä. Aikuiskasvatus, 28(1), 51–54. https://doi.org/10.33336/aik.93800