Miten työelämäorientaatiota voidaan tukea koulutuksen aikana?

korkeakouluopiskelun pedagoginen työelämähorisontti

Avainsanat: opintopolku, työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262]orientaatio, työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262], korkeakoulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p1030], korkeakouluopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p13164], työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262]lähtöisyys, korkeakoulupedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p14150], HOPS [http://www.yso.fi/onto/yso/p20979], opinto-ohjaus [http://www.yso.fi/onto/yso/p14999], urasuunnittelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p15899]

Abstrakti

”työelämäorientaation vahvistamisella koko opiskelun ajan ja sitä kautta tietojen, taitojen ja valmiuksien kehittymisellä on merkitystä yksilön koko elämään. Opiskelun mielekkäät työelämäyhteydet kytkeytyvät elämänkokonaisuuteen ja viime kädessä on kyse laajasti opiskelijan hyvinvoinnin tukemisesta”, perustelevat kirjoittajat työelämähorisontin kytkemistä opiskeluun lähtien henkilökohtaisista hops-prosesseista.

Kirjoittajien biografiat

Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto

Kehittämispäällikkö, KT
Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella, ESR-projekti 2008–2011
Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitos

Terhi Skaniakos, Jyväskylän yliopisto

FT, projektitutkija
Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitos

Marjatta Lairio, Jyväskylän yliopisto

KT, pasvatuspsykologian professori, dekaani
Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitos

Jenni Ukkonen, Jyväskylän yliopisto

KM, harjoittelija
Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitos

Viittaaminen
Penttinen, L., Skaniakos, T., Lairio, M., & Ukkonen, J. (2011). Miten työelämäorientaatiota voidaan tukea koulutuksen aikana? korkeakouluopiskelun pedagoginen työelämähorisontti. Aikuiskasvatus, 31(2), 99–110. https://doi.org/10.33336/aik.93921