Valtion henkilöstökouluttajien jatkokoulutusohjelman opetussuunnitelma
Avainsanat:
opetussuunnitelmat [http://www.yso.fi/onto/yso/p5140], jatkokoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10687], henkilöstökoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p296], valtionhallinto [http://www.yso.fi/onto/yso/p9113],
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan opetussuunnitelmatyön lähtökohtia henkilöstökoulutuksen alueella sekä valtion henkilöstökouluttajien jatkokoulusohjelman opetussuunnitelmaa. Henkilöstökoulutuksen alueella on tavallisimmin laadittu taloudellis-hallinnollisia suunnitelmia. Pedagogisia suunnitelmia on ryhdytty laatimaan vasta viime vuosien aikana. Syinä suunnitelmien laadinnalle voidaan pitää mm. tietoisuuden lisääntyminen keskeisimmistä ongelmista sekä didaktisen tietouden lisääntyminen. Valtion henkilöstökouluttajien jatkokoulutusohjelman opetussuunnitelmasta kuvataan pääasiassa sen yleistä osaa. Pätevyyden kohdalla painotetaan ammatin tieteellisen perustan etsintää sekä ns. yhtenäispätevyyden luomista. Samoin tässä yhteydessä käsitellään pätevyyden pääalueita. Opetussisältöjen valinnan perusteissa korostetaan oppiainejakoa sekä pääkriteerien muodostamista näiden sisällä. Artikkelissa esitetään lyhyesti opetuksen tavoite, didaktiset periaatteet sekä opetuksen organisointi ja ohjelmointi. Lopuksi esitetään kolme opetussuunnitelmatyön kehittämisen painopistealuetta.
Viittaaminen
Peisa, S. (1981). Valtion henkilöstökouluttajien jatkokoulutusohjelman opetussuunnitelma. Aikuiskasvatus, 1(3–4), 82–87. https://doi.org/10.33336/aik.96190