Oppimaan oppimisen edellytykset

  • Yrjö Engeström Suomen Akatemia
Avainsanat: oppimiskäsitykset [http://www.yso.fi/onto/yso/p6332], Freire-pedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p7961], kognitiivinen psykologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p15201], dialogisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10824], oppimisprosessi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5103], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945]

Abstrakti

Artikkelissa eritellään kriittisesti kahta pääsuuntausta oppimaan oppimisen teoriassa: kognitiivisen psykologian piirissä kehiteltyjä formaaleja oppimistaitoja sekä toisaalta oppijoiden itsetiedostuksen ja itseluottamuksen dialogipohjaisia kehittämisohjelmia. Artikkelissa esitetään teesi, että kumpikaan suuntaus ei kykene pätevästi käsittelemään oppimisen yhteiskunnallista ja historiallista luonnetta. Korkealaatuisen oppimiskyvyn ensimmäinen edellytys on, että opiskelija alkaa käsittää oppimisen yhteiskunnallisen määräytymisen ja sen kaksinaisluonteen. Tästä seuraa perinteisen luokkahuoneen sisään rajoittuneen oppimiskäsityksen kritiikki ja oppimistoiminnan käsitteen hahmottaminen tietoisena mallien muodostamisena yhteiskunnallisen elämänkäytännön hallintaa varten.

Kirjoittajan esittely

Yrjö Engeström, Suomen Akatemia

fil. kand., Suomen Akatemian tutkimusassistentti

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 1984
Viittaaminen
Engeström, Y. (1984). Oppimaan oppimisen edellytykset. Aikuiskasvatus, 4(2), 77–82. https://doi.org/10.33336/aik.96340