Tutkimuksen asema aikuiskasvatuksessa selkiytymätön

  • Eero Pantzar Tampereen yliopisto
Avainsanat: kansanvalistus [http://www.yso.fi/onto/yso/p21207], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754],

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan tutkimuksen asemaa aikuiskasvatuksen teorian, suunnittelun ja käytännön määrittämässä kokonaisuudessa. Aikuiskasvatuksen alkuvaiheissa, vapaan kansansivistystyön kaudella tutkimusta ei vielä tehty. Vasta 1950-luvulla alkoi esiintyä aikuiskasvatukseen kiinnittynyttä tieteellistä tutkimusta. Sen jälkeen se on varsin nopeasti laajentunut. Tutkimuksen asema ja merkitys eivät kuitenkaan ole vakiintuneet. Erityisesti 1970-luvun voimakkaan koulutuspoliittisen kehittämisen aikana toimintaa ohjaava tutkimus näyttää jääneen vähäiseksi. Lähitulevaisuudessa tutkimuksen itsensä ja koko aikuiskasvatuksen kannalta on välttämätöntä pohtia, voidaanko aikuiskasvatusta ja sen teoriaa kehittää ilman edellä käypää tutkimusta.

Kirjoittajan esittely

Eero Pantzar, Tampereen yliopisto
kasv. tri, Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen assistentti
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
helmi 15, 1986
Viittaaminen
Pantzar, E. (1986). Tutkimuksen asema aikuiskasvatuksessa selkiytymätön. Aikuiskasvatus, 6(1), 11–16. https://doi.org/10.33336/aik.96425