Avoin korkeakoulu opiskelijoiden arvioimana
Avainsanat:
avoin korkeakoulu [http://www.yso.fi/onto/yso/p15998], arviointitutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10223], täydennyskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p6266], kelpoisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p3599], tasa-arvo [http://www.yso.fi/onto/yso/p2399], yhdenvertaisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p17567],
Abstrakti
Artikkeli tarkastelee opiskelijoiden mielipiteiden pohjalta avoimen korkeakoulun toimivuutta opintojärjestelmänä, ammatillisen, tutkintotavoitteisen ja harrastuspainotteisen opiskelun näkökulmista. Lisäksi käsitellään avoimen korkeakoulun merkitystä yleissivistävän koulutuksen antajana, opintojärjestelmän vaikutusta koulutuksellisen tai yhteiskunnallisen tasa-arvon toteutumiseen ja avoimen korkeakoulun alueellista merkitystä. Tulosten mukaan arvosanaopetusta käytetään yhä enemmän ammatillisena täydennyskoulutuksena. Ongelmana on, että opinnot koetaan usein pelkäksi muodolliseksi ammatilliseksi lisäpätevöitymiseksi. Myös opintojen tutkintotavoitteisuus ja niiden merkitys osana muuta opiskelua on huomattava. Kokonaisuudessaan voi arvioida, että avoin korkeakoulu pystyy verraten hyvin täyttämään opiskelijoiden opintojärjestelmään kohdistuneet odotukset.Artikkeli perustuu Tampereen yliopistossa tehtyyn aikuiskasvatuksen syventävien opintojen tutkielmaan.
Viittaaminen
Asikainen, T. (1988). Avoin korkeakoulu opiskelijoiden arvioimana. Aikuiskasvatus, 8(4), 22–25. https://doi.org/10.33336/aik.96583