Aikuiskoulutus tiehaarassa

luku- ja kirjoitustaidottomuusongelma Yhdysvalloissa

  • Carroll A. Londoner University of Virginia (UVA)
Avainsanat: lukutaidottomuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p26824], kirjoitustaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p11408], lukutaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p11405], maahanmuuttajatyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p22112], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], perustaidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p20973], aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], lukutaito-ohjelmat

Abstrakti

Tässä artikkelissa luodaan yleiskatsaus lukutaidottomuuteen Yhdysvalloissa. Artikkelissa pyritään selvittämään, miksi luku- ja kirjoitustaidottomuus on niin suuri ongelma Yhdysvalloissa. Siinä esitellään myös eräitä koulutusnäkemyksiä sekä tarkastellaan lukutaito-ohjelmia. Artikkeli käsittelee myös lukutaito-opetuksen rahoitusta sekä tutkiskelee Amerikan aikuis- ja jatkuvan kasvatuksen yhdistyksen (The American Association for Adult and Continuing Education MACE) suhtautumista lukutaidottomuusongelmaan. Lopuksi esitetään muutamia ehdotuksia lukutaitokoulutuksen kehittämisestä Yhdysvalloissa. – Artikkeli perustuu Meeting in Finland ‑seminaarissa 1988 pidettyyn esitelmään.

Kirjoittajan esittely

Carroll A. Londoner, University of Virginia (UVA)

fil.tri, Virginian yliopiston aikuiskasvatuksen apulaisprofessori, The American Association For Adult and Continuing Education -järjestön puheenjohtaja

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
helmi 15, 1989
Viittaaminen
Londoner, C. A. (1989). Aikuiskoulutus tiehaarassa: luku- ja kirjoitustaidottomuusongelma Yhdysvalloissa. Aikuiskasvatus, 9(1), 7–12. https://doi.org/10.33336/aik.96597