Kolme oppimismuotoa sosiaalisessa kontekstissa
Abstrakti
Artikkelissa käsitellään sosiaalisessa kontekstissa tapahtuvan oppimisen kolmea eri muotoa. Artikkeli perustuu vuonna 1985 ja 1986 tehtyyn aikuisten oppimistapoja kartoittavaan tutkimukseen, jossa oli mukana noin 200 aikuisopintoihin osallistunutta henkilöä sekä Englannista että Yhdysvalloista. Tutkimuksessa lähdettiin Kolbin oppimissyklimallista, mutta sitä pyrittiin kehittämään edelleen. Oppimisen todetaan perustuvan aina kokemukseen. Tämän perusteella erotettiin kolme perusteiltaan erilaista oppimistyyliä, jotka ovat ei-oppiminen, ei-reflektiivinen oppiminen sekä reflektiivinen oppiminen. Artikkelissa analysoidaan tarkemmin näille oppimistyyleille ominaisia reagointimalleja ja niiden yhteyksiä sosiaaliseen kontekstiin.