Avoin korkeakoulu koulutuksen uudistamissuunnitelmissa
Avainsanat:
avoin korkeakoulu [http://www.yso.fi/onto/yso/p15998], koulutussuunnittelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p9232], täydennyskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p6266], osaamisen kehittäminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p38391], osaamistarve [http://www.yso.fi/onto/yso/p22583], oppimistavoitteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p11960],
Abstrakti
Avoimen korkeakoulun opetukseen etsiytyvien motiivit poikkeavat koulunpenkiltä tulevien motiiveista. He tulevat usein hakemaan arvosanojen ja todistusten sijasta merkityksiä, ratkaisuja ongelmiin, korkeakoulusivistystä sanan alkuperäisessä, itsearvoisessa merkityksessä. Korkeakoulujen tuotekehittely ja organisaatio eivät kuitenkaan ole seuranneet tätä kehitystä, kirjoittaa Reijo Raivola kannanotossaan.Aikuiskoulutukseen vaikuttavat samat muutospaineet kuin koulujärjestelmäänkin lisättynä koulujärjestelmän kehityksen aiheuttamalla paineella. Tällaisina voisi mainita yhteiskunnan nopean poliittisen, taloudellisen ja sosiaalisen muutoksen, jolla tavallisesti on perusteltu ammatillisen täydennys- ja uudelleenkoulutuksen tarvetta. Myös peruskoulutuksen tason nousu nostaa korkea-asteen täydennyskoulutuksen tarvetta.
Osasto
Keskustelua
Julkaistu
Feb 15, 1991
Viittaaminen
Raivola, R. (1991). Avoin korkeakoulu koulutuksen uudistamissuunnitelmissa. Aikuiskasvatus, 11(1), 46–49. https://doi.org/10.33336/aik.96725