Opintovapaata vai opiskelua työaikana?

Pohjoismaiden aikuiskoulutuksen tulevia kehitysstrategioita

  • Kenneth Abrahamsson Skolöverstyrelsen (SÖ)
Avainsanat: kansanvalistus [http://www.yso.fi/onto/yso/p21207], työpaikkakoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p299], henkilöstökoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p296], lukutaidottomuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p26824], opintovapaa [http://www.yso.fi/onto/yso/p3691], pohjoismainen yhteistyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p9290], pätevöitymiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10686], Ruotsi, oppisopimuskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p17307]

Abstrakti

Pohjoismailla on vankka kokemus aikuiskoulutuksen uudistusstrategioista aina kansansivistyksen perinteisestä ideasta nykyaikaiseen, uusimman tekniikan turvin toteutettuun työmarkkinakoulutukseen. Aikuiskoulutuksen malli työelämässä on ollut jaksottaisen koulutuksen malli. Yhtenä sen keskeisenä takaajana on opintovapaa.
Vaihtoehtoinen strategia on lisätä työssä annettavaa koulutusta. Kirjoittaja esittelee artikkelissaan tätä, ennen muuta Japanissa sovellettavaa käytäntöä ja vertaa sitä Ruotsiin. Hän näkee vuosisadan vaihteen eräänlaisena käännekohtana: selvä suuntaus on henkilöstökoulutuksen voimakas kasvu sekä huomion kiinnittäminen aikuisten lukutaidottomuuteen.

Kirjoittajan esittely

Kenneth Abrahamsson, Skolöverstyrelsen (SÖ)

fil. tri, aikuiskasvatuksen tutkimussihteeri, kouluylihallitus, Tukholma

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1991
Viittaaminen
Abrahamsson, K. (1991). Opintovapaata vai opiskelua työaikana? Pohjoismaiden aikuiskoulutuksen tulevia kehitysstrategioita. Aikuiskasvatus, 11(2), 95–100. https://doi.org/10.33336/aik.96733