Työelämän aikuiskoulutusta arvioimassa

  • Tapio Vaherva Jyväskylän yliopisto
Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], kouluttajakoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p21544], oppimateriaali [http://www.yso.fi/onto/yso/p157],

Abstrakti

Artikkelissa arvioidaan eräitä viime vuosien laajojen työelämän kehittämis- ja koulutushankkeita. Kokemusten ja empiiristen tutkimushankkeiden tulosten erittelyn lisäksi artikkelissa pohdiskellaan yleisemminkin työelämän aikuiskoulutuksen laatukysymyksiä suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin näkökulmista. Näyttää siltä, että huolimatta parin vuosikymmenen ajan tarjolla olleista henkilöstökoulutuksen suunnittelu malleista, oppikirjoista ja kouluttajakoulutuksesta työelämän alkuiskoulutuksen toimintamallit ovat hyvin perinteiset, jopa koulumaiset. Varsinkin pienet ja keskisuuret yritykset turvautuvat edelleen varsin paljon ulkopuoliseen kurssi- ja konsulttipalveluun, vaikka kouluttajapotentiaalia löytyisi omasta talostakin.

Kirjoittajan esittely

Tapio Vaherva, Jyväskylän yliopisto
apulaisprofessori, kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Viittaaminen
Vaherva, T. (1992). Työelämän aikuiskoulutusta arvioimassa. Aikuiskasvatus, 12(3), 136–140. https://doi.org/10.33336/aik.96821