“Se opettaminen joo, mutta miten sitten se kaikki muu” - Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ruotsinopettajuuteen kasvamisesta opintojen aikana
Avainsanat:
ruotsin kieli, opettajaopiskelija, opettajankoulutus, opettajan ammattiAbstrakti
Artikkelissa tarkastelemme yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä siitä, millaisia taitoja yliopisto-opinnot antavat heille tulevaisuuden työhön ruotsinopetuksen parissa. Selvitämme myös, mitä opettajaopiskelijat pitävät merkityksellisenä omalla ammatilliselle kehittymiselle opintojen aikana. Aineisto koostuu kolmessa eri yliopistossa opiskelevien kielikylpyluokan- sekä ruotsin aineenopettajaopiskelijoiden kanssa tehdyistä teemahaastatteluista (N=17). Haastateltavat saavat valmistuessaan pätevyyden ruotsinopetuksen tehtäviin. Tulokset osoittavat opintojen antavan opiskelijoille laajasti taitoja ruotsinopetuksen tehtäviin, mutta etenkin opetuksen ulkopuolisiin työtehtäviin opinnot valmistivat opiskelijoiden mukaan heikommin. Opiskelijat pitivät oman opettajuuden kehittymiselle merkittävinä erityisesti yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa ja käytäntöä korostavia opintoja.
Viittaaminen
Copyright (c) 2025 Ainedidaktiikka

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.