Social hållbarhet och scientific literacy i flerspråkiga naturvetenskapsklassrum

Författare

  • Sari Vuorenpää Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet
  • Lili-Ann Wolff Pedagogiska fakulteten, Helsingfors universitet
  • Pia Sjöblom Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo akademi

Nyckelord:

social hållbarhet, hållbarhetspedagogik, ämnesspråk, scientific literacy, naturvetenskapenrnas didaktik, naturvetenskapernas didaktik

Abstract

Den här artikeln fokuserar på social hållbarhet som undervisningspraxis, inte som undervisningsinnehåll, närmare bestämt hur den naturvetenskapliga undervisningen kan förverkligas på ett socialt hållbart sätt. Forskningsfrågan är hur lärare som undervisar i naturvetenskaper kan erbjuda elever mer likvärdiga förutsättningar att utveckla scientific literacy. Vi sökte svaret med stöd av klassrumsobservationer i Finland och Sverige. I resultatet utkristalliserade sig särskilt fyra kategorier med relevans för social hållbarhet i undervisningen: språkanvändning, konkretisering, tidsanvändning och uppmuntran till elevinitiativ. Ett likvärdigt lärande i naturvetenskaper kräver en didaktik där målmedvetet språkbruk sammanflätas med konkreta lärandesituationer utan tidspress. Det är även ett lärande där elevinitiativ tillvaratas.

 

Social sustainability and scientific literacy in multilingual science classrooms

Abstract

The focus of this article is social sustainability as a teaching practice, not as teaching content. Specifically, the concern is how to realize science teaching in a socially sustainable way. The research question is how science teachers could offer students equal opportunities to develop scientific literacy. We have searched for answers through classroom observations in Finland and Sweden. The analysis revealed four categories with relevance to social sustainability teaching practice: language use, tangibility, time use, and encouragement of student initiatives. Equal science learning requires teaching methods that include purposeful use of language in practical learning situations without time pressure. It is also the teaching that supports student initiatives.

Keywords: social sustainability, sustainability education, subject language, scientific literacy, science education

Sektion
Artikkelit

Publicerad

2020-12-22

Referera så här

Vuorenpää, S., Wolff, L.-A., & Sjöblom, P. (2020). Social hållbarhet och scientific literacy i flerspråkiga naturvetenskapsklassrum . Ainedidaktiikka, 4(3), 23–40. https://doi.org/10.23988/ad.97377