Historiallinen ja kulttuurinen näkökulma ammatilliseen opettajuuteen

Kirjoittajat

  • Liisa Tiilikkala

Avainsanat:

Ammatillinen opettajuus, ammatillinen koulutus, ammattikasvatus

Abstrakti

Kartoitin väitöstutkimuksessani (Tiilikkala, 2004) ammatillisen opettajuuden muotoutumista koulumaisen ammattikasvatuksen alkuajoista 2000-luvun vaihteeseen saakka. Tarkempi ajanjakso sijoittuu 1950-luvun jälkeiseen aikaan. Tarkastelin tutkimuksessani ammatillista opettajuutta osana suomalaista ammattikasvatusjärjestelmää suhteutettuna eri aikoina ilmenneisiin ammattikasvatusparadigmoihin sekä pedagogiikan ja ammattialan kehitykseen. Tutkimukseni perustui terveys-, metalli- ja kaupan alan ammatillisten opettajien elämäkerrallisiin haastatteluihin sekä dokumenttiaineistoihin ja tutkimuskirjallisuuteen. Tämä artikkeli pohjautuu pääosin väitöstutkimukseeni, jonka tuloksena määrittelin neljä opettajuuden kulmakiveä. Tarkastelen seuraavassa lyhyesti näiden opettajuuden kulmakivien – ammatillisuuden, kasvatuksellisuuden, vuorovaikutuksen ja persoonallisuudenmuutoksia ja jatkuvuuksia. Artikkelin lopussa esittelen myös joitakin uusimpia ammatilliseen opettajuuteen liittyviä tutkimuksia ja tarkastelen niissä esitettyjä tuloksia ja suhteutan niitä väitöstutkimukseni tuloksiin.

Viittaaminen

Tiilikkala, L. (2022). Historiallinen ja kulttuurinen näkökulma ammatilliseen opettajuuteen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(4), 60–67. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113850