Ammatillisen opettajan ja ammattikorkeakoulun opettajan osaamisen tunnistamisesta ja osaamisen kehittymisestä

Kirjoittajat

  • Tauno Tertsunen

Avainsanat:

Osaamisen osoittaminen, osaamisen tunnistaminen, osaamisen tunnustaminen, osaamisen kehittyminen

Abstrakti

Osaamisen osoittaminen, tunnistaminen ja tunnustaminen ovat oppimisen, oppimisprosessien ja osaamisen arvioinnin suunnittelun eräitä keskeisiä lähtökohtia. Henkilökohtaisen oppimisen mahdollistavat oppimispolut edellyttävät myös henkilökohtaisen osaamisen osoittamisen ja osaamisen tunnistamisen organisointia. Näyttötutkintojärjestelmästä saatujen hyvien kokemusten myötä tutkintojen ja koulutusten suorittamisten henkilö-kohtaistamista suunnitellaan ja organisoidaan jo kaikilla ammatillisen koulutuksen alueilla. Henkilökohtaisia oppimisen polkuja osataankin jo rakentaa oppijoiden oppimisen ja osaamisen kehittymisen mahdollistamiseksi. Osaamisen osoittaminen ja tunnistaminen kokonaisuudessaan – ja erityisesti sen henkilökohtaistaminen – kaipaavat vielä paljon kehittämistyötä ja parhaiden käytänteiden jakamista ammatillisten ja ammattikorkean opettajien keskuudessa.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Tertsunen, T. (2022). Ammatillisen opettajan ja ammattikorkeakoulun opettajan osaamisen tunnistamisesta ja osaamisen kehittymisestä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 13(4), 68–74. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/114577