Kriittistä tarkastelua yrittäjämäisen toimintakulttuurin ilmenemisestä ammattikorkeakoulukontekstissa: opettajien ja opiskelijoiden näkökulmia

Kirjoittajat

  • Minna Hämäläinen
  • Kati Peltonen
  • Anu Raappana

Avainsanat:

yrittäjämäinen toimintakulttuuri, yrittäjämäinen korkeakoulu, kriittinen tarkastelu

Abstrakti

Yrittäjämäistä korkeakoulua koskeva tutkimus on viime vuosina herättänyt kasvavaa kiinnostusta. Korkeakouluilla nähdään olevan entistä proaktiivisempi rooli muuttuneessa toimintaympäristössä. Tästä huolimatta kriittiset, erityisesti ammattikorkeakoulujen yrittäjämäisen toimintakulttuurin rakentumiseen ja ilmenemiseen kohdentuvat tarkastelut ovat vielä harvassa. Lisää ymmärrystä tarvitaan muun muassa siitä, missä määrin ja kenen ehdoilla yrittäjämäinen toimintakulttuuri ammattikorkeakouluissa toteutuu. Erityisesti eri toimijoiden näkökulmien yhdistäminen on jäänyt vähäisemmälle huomiolle. Tarkasteltaessa ja kehitettäessä ammattikorkeakoulujen yrittäjämäistä toimintakulttuuria on reflektoiden ja kriittisestikin arvioitava onko ammattikorkeakoulujen eri toimijoilla kuten opettajilla ja opiskelijoilla yhteneviä näkemyksiä korkeakoulusta yrittäjyyden edistäjänä. Tällä tutkimuksella osallistumme kriittisesti orientoituneeseen yrittäjyyskasvatustutkimukseen pyrkien lisäämään ymmärrystä ammattikorkeakoulujen yrittäjämäisestä toimintakulttuurista opettajien toiminnan ja opiskelijoiden kokemuksen näkökulmista. Aineistona käytetään kahta erilaista määrällistä dataa. Toisen osan datasta muodostavat korkeakouluopettajat (N=1131), toisen korkeakouluopiskelijat (N=724). Näiden aineistojen perusteella rakentuva kuva opettajien ja opiskelijoiden näkemyksistä suomalaisten ammattikorkeakoulujen yrittäjämäisestä toimintakulttuurista luo pohjaa jatkokehittämistoimille.

Viittaaminen

Hämäläinen, M., Peltonen, K., & Raappana, A. (2023). Kriittistä tarkastelua yrittäjämäisen toimintakulttuurin ilmenemisestä ammattikorkeakoulukontekstissa: opettajien ja opiskelijoiden näkökulmia. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 25(4), 46–65. https://doi.org/10.54329/akakk.141579