YAMK-opiskelijat ja -alumnit tulevaisuuden ennakoijina ja sillanrakentajina työelämä-korkeakouluyhteistyössä
Keywords:
korkeakoulu, alumnitoiminta, tulevaisuus, osaaminenAbstract
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) rakentuu opiskelijan työelämäkokemuksen ja aiemmin suoritetun ammattikorkeakoulututkinnon pohjalle. YAMK-opiskelijat liittävät jo opintojensa aikana oman työpaikkansa korkeakouluyhteistyöhön. Ammattikorkeakoulujen ja YAMK-tutkinnon suorittaneiden alumnien yhteistyön syventäminen tukee korkeakoulujen, työelämän ja alumnien omaa menestymistä. YAMK-alumnitoiminnan tulevaisuuden mahdollisuuksia tutkittiin OKM:n rahoittaman“Coworking learning space”-hankkeen (2013-15) yhtenä osatehtävänä. Työkaluna käytettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun käyttöön ottamaa tulevaisuuspyörätyöpaja-menetelmää. Työpajoihin osallistui Savonia-ammattikorkeakoulun sekä Tampereen ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijoita. Tavoitteena oli selvittää, millaista tulevaisuudessa tarvittava osaaminen on, miten osaaminen hankitaan ja millaista YAMK-alumnien korkeakouluyhteistyö voisi olla. “Vuosi 2030”-ennakoinnissa osaamistarpeina esille nousseita teemoja olivat kokonaisuuksien hallinta, sosiaaliset ja kulttuuriset taidot sekä syväosaamisen, moniosaamisen ja muutoskyvyn yhdistäminen. Tietoa hankitaan itsenäisesti, omatoimisesti ja muilta asiantuntijoilta tai hankkimalla työelämätarpeisiin vastaavaa, joustavaa (korkea)koulutusta. Myös tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksissa keskeiseksi nähtiin osallistuminen AMK:n koulutuksiin, tilaisuuksiin ja projekteihin. Korkeakoulujen verkostojen hyödyntämismahdollisuus nousi lisäksi esille. Raportissa pohditaan esille nousseiden teemojen toteuttamismahdollisuutta. Sosiaalisen median työkaluista erityisen käyttökelpoiseksi alumnitoiminnan kehittämisalustaksi todettiin LinkedIn.