Arkiohjaus ammatillisen koulutuksen arjessa

Authors

  • Sissi Huhtala Stadin ammattiopisto

Keywords:

toisen asteen ammatillinen koulutus, ESR-hanke, keskeyttäminen, arkiohjaus, opiskelijatarinat

Abstract

ESR-rahoitteisessa Armi – arkiohjauksen malli – hankkeessa oli tavoitteena ammatillisen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisten vähentäminen. Hankkeen aikana (vuosina 2010–2013) syntyi arkiohjauksen malli, joka sisältää käytäntöjä ja toiminnallisia menetelmiä opiskelijoiden tueksi ja viihtyvyyden lisäämiseksi. Näitä menetelmiä ovat elämänhallintakurssit, työparimalli, järjestöpäivät, tehtäväverstas, työnhakuohjaus, välkkäklubi ja armikahvila.

Kuvaan artikkelissani arkiohjausta ja sen menetelmiä, sekä niiden yhteyttä keskeyttämisen vähentämiseen. Hankkeen toiminnankuvauksen liitän kolmeen opiskelijatarinaan. Tarinoissa opiskelijat kertovat omasta opiskelumotivaatiostaan ja opintojensa pulmakohdista. Nämä opiskelijat eivät ole olleet hankkeen kohderyhmää, joten heidän ajatuksensa toimivat peilinä hankkeessa syntyneille toimintatavoille ja niiden merkittävyydelle opintojen sujumisen tukemisessa.

Section
Tiedeartikkelit

Published

2015-10-01

How to Cite

Huhtala, S. (2015). Arkiohjaus ammatillisen koulutuksen arjessa. Journal of Professional and Vocational Education, 17(3), 57–66. Retrieved from https://journal.fi/akakk/article/view/90088