Kehittävä kulttuurienvälisyys ammatillisen koulutuksen haasteena ja mahdollisuutena
Avainsanat:
kulttuurien kohtaaminen, maahanmuuttajaopiskelijat, kulttuuriset käytännötAbstrakti
Eri kulttuuri- ja kielitaustaisten opiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa on noussut tasaisesti. Artikkelin tarkoituksena on esitellä lähestymistapoja kulttuurisiin kohtaamisiin ja tarkastella maahanmuuttajaopiskelijoiden ja heidän opettajiensa keskusteluaineistoa koulutuksen kehittämiseksi. Tätä prosessia kuvataan välineistön ja kulttuurienvälisyyden käsitteiden avulla ja kutsutaan kehittäväksi
kulttuurienvälisyydeksi. Siinä erilaiset kulttuuriset käytännöt otetaan tietoisen tarkastelun kohteeksi ja käytetään uusien ideoiden ponnahduslautana. Keskustelijat tunnistivat, vertailivat, kyseenalaistivat ja
neuvottelivat erilaisista kulttuurisista välineistä. Vuorovaikutteinen, vastavuoroinen ja jakava keskustelu voi tarjota ammatillisille toimijoille hedelmällisen tavan kulttuurisiin kohtaamisiin, haasteena on löytää
uskallusta ja aikaa kulttuuriselle pohdinnalle arjen keskellä.