Historiallinen ja kulttuurinen näkökulma ammatilliseen opettajuuteen
Avainsanat:
Ammatillinen opettajuus, ammatillinen koulutus, ammattikasvatusAbstrakti
Kartoitin väitöstutkimuksessani (Tiilikkala, 2004) ammatillisen opettajuuden muotoutumista koulumaisen ammattikasvatuksen alkuajoista 2000-luvun vaihteeseen saakka. Tarkempi ajanjakso sijoittuu 1950-luvun jälkeiseen aikaan. Tarkastelin tutkimuksessani ammatillista opettajuutta osana suomalaista ammattikasvatusjärjestelmää suhteutettuna eri aikoina ilmenneisiin ammattikasvatusparadigmoihin sekä pedagogiikan ja ammattialan kehitykseen. Tutkimukseni perustui terveys-, metalli- ja kaupan alan ammatillisten opettajien elämäkerrallisiin haastatteluihin sekä dokumenttiaineistoihin ja tutkimuskirjallisuuteen. Tämä artikkeli pohjautuu pääosin väitöstutkimukseeni, jonka tuloksena määrittelin neljä opettajuuden kulmakiveä. Tarkastelen seuraavassa lyhyesti näiden opettajuuden kulmakivien – ammatillisuuden, kasvatuksellisuuden, vuorovaikutuksen ja persoonallisuudenmuutoksia ja jatkuvuuksia. Artikkelin lopussa esittelen myös joitakin uusimpia ammatilliseen opettajuuteen liittyviä tutkimuksia ja tarkastelen niissä esitettyjä tuloksia ja suhteutan niitä väitöstutkimukseni tuloksiin.