Kokoa vai laatua aluekehitystyöhön? Laurea-ammattikorkeakoulu alueellisena kehittäjänä
Avainsanat:
korkeakoulutus, rakenteellinen kehittäminen, aluevaikuttaminen, pedagogiikka, opettajuuden muutosAbstrakti
Vaikka OKM:n määrittelemän rakenteellisen kehittämisen tavoitteena on korkeakoulujen laadun, vaikuttavuuden ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistaminen, ensisijassa se kohdistuu korkeakoulujen ja niiden yksiköiden määrään. Katsauksessamme keskitymme pohtimaan rakenteellisen kehittämisen, opettajuuden muutoksen ja koulutuksen laadun sekä erityisesti pienten ja keskisuurten ammattikorkeakouluyksiköiden tarvetta näyttää, että laadukasta osaamista syntyy ja aluekehitystyö tuottaa tuloksia. Tarkastelemme erityisesti Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan yksikköä, jossa työskentelemme opetuksen ja pedagogisen kehittämisen parissa. Esille nousevat kysymykset: Mitä näyttöä meillä on vaikuttavuudesta? Mitä korkeakouluyksikölle merkitsevät alue ja vakituiset yhteistyökumppanuudet? Miten tämä kaikki vaikuttaa opetukseen, oppimisympäristöjen uudistamiseen ja ennen kaikkea opiskelijoiden osaamisen kehittymiseen ja opettajan työn muutokseen? Valotamme laurealaisen pedagogiikan, kehittämispohjaisen oppimisen, näkökulmasta työelämälähtöisyyttä ja aluekehittämistä. Laurea-ammattikorkeakoulussa pedagoginen tehtävä aluekehitys- sekä tutkimus- ja kehittämis- tehtävä (2003/351, 4 §) nähdään integroituneena kokonaisuutena. Tämä näkemys vaikuttaa kehittämispohjaisen oppimisen, Learning by Developing (LbD), toi- mintamallin taustalla. Ammattikorkeakoulun toiminnassa keskeistä on, että yhteistyöllä elinkeino- elämän kanssa saavutetaan alueen kehittymisen kannalta oleellisia tuloksia ja opiskelijoiden oppiminen on työelämälähtöistä. Toiminta on siis vaikuttavaa. Samalla tämän toiminnan on oltava opiskelijan näkökulmasta mielekästä ja osaamisen kehittymisen kannalta tarkoituksenmukaista. Kulttuurinen vaikuttavuus ei kuitenkaan ole välttämättä se, mitä mitataan tai jota arvostetaan. Katsauksessa esittelemme kaksi korkeakouluyksikkömme alueellista kehittämishanketta. Rakenteellisen kehittämisen sisällöllisiä, laadullisia, tavoitteita ei saavuteta ilman sitoutuneita opettajia. Opettajan toimintakulttuurissa suurin muutos on yksinäisen auktoriteetin kasvu tiimipelaajaksi ja yhteisölliseksi opettajaksi. Kyse on opettajan ammatillisesta identiteetistä ja sen perustavanlaatuisesta murroksesta, jossa keskeinen kysymys on: Onko opettajan perustehtävä koulun seinien sisällä tapahtuvaa vai onko perustehtävä olla verkostoituva aluevaikuttaja?