Ammatillisen huippuosaamisen kehittymiseen vaikuttavat tekijät:

Tapausesimerkkinä suomalaiset ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailuihin osallistuvat ja valmentautuvat nuoret

Kirjoittajat

  • Petri Nokelainen
  • Kari Korpelainen
  • Pekka Ruohotie

Avainsanat:

WorldSkills -ammattitaitokilpailu, ammatillinen huippuosaaminen, eksperttiys, persoonallisuuspiirteet, itsesäätely

Abstrakti

Tässä artikkelissa kuvataan Opetusministeriön vuosina 2007 ja 2008 rahoittaman “Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen” (MoVE, Modeling Vocational Excellence) -tutkimusprojektin (http://www.uta.fi/aktkk/projects/move) keskeiset tutkimustulokset ja keskustellaan niiden merkityksestä ammatillisen huippuosaamisen kehittämisessä. Projektin tuloksena syntyi tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa tietoa ammatillisen huippuosaamisen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä ja ammatillisen huippuosaamisen työelämäyhteyksistä.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Nokelainen, P., Korpelainen, K., & Ruohotie, P. (2022). Ammatillisen huippuosaamisen kehittymiseen vaikuttavat tekijät:: Tapausesimerkkinä suomalaiset ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailuihin osallistuvat ja valmentautuvat nuoret. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 11(2), 41–53. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/114751