Sosiaalinen verkostoanalyysi opetuksessa – verkkoympäristöstä luokkahuoneeseen
Avainsanat:
Digitaaliset oppimisympäristöt, oppimisanalytiikka, sosiaalinen verkostoanalyysi, vertaisoppiminenAbstrakti
Ryhmätyö- ja vertaisopiskelua voi tutkia sosiaalisella verkostoanalyysillä. Tämä mahdollistaa opiskelijoiden ryhmätoiminnan automaattisen kvantitatiivisen analyysin digitaalisissa oppimisympäristöissä, mutta luokkahuoneympäristössä tapahtuvan opiskelun analysoinnissa ja tiedonkeruussa on huomattavia haasteita. Artikkelissa luodaan katsaus verkostoanalyysin taustalla olevaan teoriaan ja tiedonkeruumenetelmiin sekä pohditaan esineiden internetin ja älylaitteiden mahdollisuuksia tulevaisuuden tiedonkeräyksessä. Artikkelissa esitetään lisäksi esimerkkitapaus verkostoanalyysin soveltamisesta opiskelijoiden yhteistoiminnan analyysiin.