Kommentti: Mitä lukion äidinkielen ylioppilaskokeessa pitäisi arvioida?

  • Aino Mäkikalli Turun yliopisto

Abstrakti

Teknisen uudistuksen lisäksi äidinkielen ylioppilaskokeen digitalisoituminen merkitsee rakenteellisesti uudentyyppistä koetta: tekstitaidon ja esseekokeen
korvaavat syksystä 2018 alkaen lukutaidon ja kirjoitustaidon kokeet. Kuten Outi Ojan ja Satu Kiiskisen esityksistä käy ilmi, tämä tarkoittaa tehtävätyyppien ja kohteena olevien sisältöjen monipuolistumista. Tulevat muutokset herättävät monia kysymyksiä, joista vähäisin ei ole se, millä eväin opettajat ja oppilaat
voivat jatkossa ylioppilaskokeeseen valmistautua, kun analyysin kohteeksi voi tulla esimerkiksi katkelma taltioitua teatteriesitystä, tv-ohjelmaa, elokuvaa,
musiikkivideota, radiohaastattelua tai kuunnelmaa. Lisäksi edellytetään erilaisten fiktiivisten ja asiatekstien analyysin hallitsemista, kuten aiemmassakin koemuodossa.

Osasto
Puheenvuorot
Julkaistu
Mar 28, 2018
Viittaaminen
Mäkikalli, A. (2018). Kommentti: Mitä lukion äidinkielen ylioppilaskokeessa pitäisi arvioida?. AVAIN - Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti, 2018(1), 88–89. https://doi.org/10.30665/av.70011