Kuntien perusopetusjohtajat inkluusion rakentajina
Avainsanat:
inkluusio, inklusiivinen johtaminen, johtaminen, perusopetusAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan kuntatason perusopetuksen ylemmän johdon käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen pedagogiikan johtamisesta perusopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä inklusiivisen pedagogiikan johtamiseen liittyvistä käsityksistä ja johtamistehtävän kompleksisuudesta johtamisen osa-alueilla (leadership, management), sekä tämän yhteyksistä inklusiivisen pedagogiikan johtamiseen. Artikkelissa analysoidaan, miten johtamisen osa-alueet ovat yhteydessä johtajien inkluusio-orientaatioon ja miten johtajat käsittävät inkluusion. Eri puolelta Suomea kyselylomakkeella (n=65) kerättyä aineistoa täydentävät haastattelut (n=6). Perusopetusjohtajien keskuudessa käsitys inkluusiosta vaihtelee. Tutkimuksen perusteella perusopetuksen johtajien työ painottuu asioiden johtamiseen (management), ja ihmisten johtamiselle (leadership) on työssä vähemmän sijaa. Leadership-johtamiseen painottuvat johtajat ovat ”asiajohtajia” valmiimpia tukemaan inkluusion toteutumista. Johtajat suhtautuvat inklusiivisten käytäntöjen käyttöönottoon vaihtelevasti. Inkluusion toteutuminen jokaisen koulun tasolla edellyttää johtajien myönteisen asennoitumisen lisäksi uusien käytäntöjen yhteisesti sovittua implementointia.