”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa

Författare

Nyckelord:

autismikirjo, inkluusio, instituutio, koulu, narratiivinen tutkimus

Abstract

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten koulun institutionaaliset rakenteet näyttäytyvät autismikirjon aikuisten kertomuksissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin sosiaalisen vammaistutkimuksen näkökulmaa, joka ohjaa tarkastelemaan ympäristön rakenteita yksilön ominaisuuksien sijaan. Tutkimusaineiston muodosti 13 autismikirjon aikuisen haastattelua, joita tutkittiin narratiivien analyysilla. Tutkimusaineistosta tunnistettuja kouluinstituution rakenteita olivat kouluyhteisön käytänteet, opettajien tietämys, asenteet ja tarjoama tuki sekä koulu oppimis- ja toimintaympäristönä. Näihin rakenteisiin sisältyi autismikirjon aikuisten kokemusten mukaan sekä raskaita ja kuormittavia että turvallisia ja merkityksellisiä tekijöitä. Tulokset korostavat erityisesti tarvetta vahvemmalle struktuurille ja tuelle koulussa sekä paremmalle tietämykselle autismikirjosta, mikä vastaa aiempaa tutkimusta autismikirjon henkilöiden koulukokemuksista.

Sektion
Artikkeleita

Publicerad

2024-12-12

Referera så här

Kähkönen, E., Kämäräinen, A., & Kärnä, E. (2024). ”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa. Kasvatus, 55(5), 507–523. https://doi.org/10.33348/kvt.146734