Aistiystävälliset kouluympäristöt ovat kaikkien etu
Avainsanat:
kouluympäristö, aistiystävällisyys, aistiesteettömyys, aistikuormitus, hyvinvointi, oppimisen tukiAbstrakti
- Kouluympäristöt ovat aisteille melko kuormittavia ympäristöjä. Aistikuormitusta voi syntyä
esimerkiksi vähitellen lisääntyvästä hälystä, häikäisevistä valoista tai sekavista pintamateriaaleista.
Samoin liian lähelle tulevat ihmiset tai vaikkapa erilaiset hajut saattavat aiheuttaa aistikuormaa. - Suomalainen lapsi viettää aikaansa alakoulussa 20–25 tuntia viikossa, joten kouluympäristöllä on
suuri merkitys lapsen kokonaishyvinvoinnille. Erityisen tärkeää on muistaa, että aistikuormitus rasittaa
kehittyviä aivoja, jolloin käytettävissä olevat voimavarat ovat pois jostakin muusta – kuten oppimiseen
tai rakentavaan vuorovaikutukseen käytettävistä voimavaroista. - Aistiystävällisyys on kiinteä osa turvallista oppimisympäristöä. Tämän vuoksi Satakunnan ammattikorkeakoulussa on kehitetty yhdessä oppilaiden kanssa sovellusta, jolla lapset itse voivat tarkastella
koulun aistimaailmaa.
Viittaaminen
Huhtasalo, J., Hannukainen, H., Mäkelä, J., & Tammi, T. (2024). Aistiystävälliset kouluympäristöt ovat kaikkien etu. Kasvun tuki -aikakauslehti, 4(1). https://doi.org/10.61259/kt.146082