Lapset Puheeksi -menetelmästä tukea vahvuuksien tunnistamiseen ja tukemiseen koulussa

Författare

  • Anne Karhu KT, yliopistonlehtori, erityispedagogiikka Itä-Suomen yliopisto (UEF)
  • Karoliina Liikala KM, erityisopettaja Itä-Suomen yliopisto (UEF)
  • Siiri Vuorinen KM, erityisopettaja Itä-Suomen yliopisto (UEF)
  • Erkko Sointu KT, professori, erityispedagogiikka Itä-Suomen yliopisto (UEF)

Nyckelord:

lapset puheeksi -menetelmä, vahvuudet, resilienssi, kodin ja koulun yhteistyö, pedagoginen tuki

Abstract

  • Lapset Puheeksi (LP) -menetelmän käyttö kouluissa auttaa sekä opettajia että huoltajia tunnistamaan
    ja hyödyntämään lasten vahvuuksia.
    Kouluissa on mahdollista tehdä tilaa LP-keskusteluille, joissa vahvuuksia tuodaan esiin lapsen arjessa.
  • Vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen auttavat lasta valmistautumaan tuleviin haasteisiin ja
    voivat resilienssinäkökulmasta ehkäistä kielteisten seurausten kasaantumista.
  • Koulun ja kodin yhteinen toimijuus auttaa tunnistamaan lapsen vahvuuksia monipuolisesti ja
    tukemaan hänen kasvuaan.
Sektion
Puheenvuoro

Publicerad

2024-12-12

Referera så här

Karhu, A., Liikala, K., Vuorinen, S., & Sointu, E. (2024). Lapset Puheeksi -menetelmästä tukea vahvuuksien tunnistamiseen ja tukemiseen koulussa. Kasvun tuki -aikakauslehti, 4(2). https://doi.org/10.61259/kt.145818