Huomiotaloudessa enemmän on enemmän

Authors

  • Mari Lehto
  • Mona Mannevuo Eduskuntatutkimuksen keskus
  • Joonatan Virtanen

Abstract

”Mika Aaltola ei enää käyttäydy kuin tutkija”, kuului Helsingin Sanomien verkkolehden otsikko marraskuussa 2022. Sunnuntai-sivujen pääjutussa pohdittiin anonyymeihin haastatteluihin perustuen Ulkopoliittisen instituutin johtajana toimivan Aaltolan arvoja sekä mahdollisia motiiveja henkilökeskeisen brändin rakentamiseen. Osa tutkijakollegoista piti Aaltolaa liian julkisuushakuisena, ja hänen esiintymistyyliään julistuksellisena. Aaltolaa kuvattiin ”generalistiksi” eli moniosaajaksi, joka tietää kaikesta jotain, muttei mistään riittävän syvällisesti. Kritiikistä voi päätellä, että kollegoiden mielestä Aaltolan tulisi tunnistaa rajansa esiintyessään asiantuntijana. Aaltola-ilmiö kertoo kuitenkin enemmän asiantuntijuudesta huomiotaloudessa kuin tutkijasta nimeltä Mika Aaltola.

Section
Pääkirjoitus

Published

2022-12-30

How to Cite

Lehto, M., Mannevuo, M., & Virtanen, J. (2022). Huomiotaloudessa enemmän on enemmän. Kulttuurintutkimus, 39(4), 1–2. Retrieved from https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/124738