Kaksi utopiaa

Ideaalien ja todellisuuksien ristiriidat Martin Scorsesen elokuvissa Taksikuski ja Mafiaveljet

Kirjoittajat

  • Kalle Lampela Lapin yliopisto

Avainsanat:

Taksikuski, Mafiaveljet, Martin Scorsese, Ernst Bloch, utopia, dystopia, rikoselokuva, elokuvatutkimus

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastellaan, kuinka ideaalien ja todellisuuksien ristiriidat ilmenevät elokuvaohjaaja Martin Scorsesen klassikkoelokuvissa Taksikuski (1976) ja Mafiaveljet (1990). Elokuvien päähenkilöt eli Taksikuskin Travis Bickle (Robert De Niro) ja Mafiaveljien Henry Hill (Ray Liotta) tavoittelevat haavemaailmojaan vimmaisilla tavoilla. Travis Bickle kipuilee kohti moraalisesti puhdasta maailmaa ja Henry Hill haluaisi elää gangsterin paratiisissa, jossa juhlat eivät lopu eivätkä lait ja moraalikoodit sido. Bicklen ja Hillin utopioiden tiellä on kuitenkin liikaa esteitä: elämät ja unelmat törmäävät reaalimaailmaan tämän tästä. Käsillä olevassa artikkelissa Bicklen ja Hillin utopioita analysoidaan utooppisen hermeneutiikan valossa. Vaikka molempien päähenkilöiden utopiat ovat väkivaltaisia, rikollisia ja moraalisesti arveluttavia, niissä näkyy silti kaipausta johonkin parempaan ja nautinnollisempaan kuin se maailma, jossa eletään.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2019-02-21

Viittaaminen

Lampela, K. (2019). Kaksi utopiaa: Ideaalien ja todellisuuksien ristiriidat Martin Scorsesen elokuvissa Taksikuski ja Mafiaveljet. Kulttuurintutkimus, 35(1–2), 3–14. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/79509