Huumori kukkii vastavuoroisuudessa
Päiväkodin toimintakulttuuri huumorin mahdollistajana ja rajoittajana
Avainsanat:
Huumori, vastavuoroisuus, lapsinäkökulma, toimintakulttuurin murros, varhaiskasvatus, humour, reciprocity, child perspectives, early education and careAbstrakti
Jokaisella lapsella on oikeus ilmaista itseään, myös omalla huumorillaan. Lapset ovatkin taitavia pitämään keskenään hauskaa, mutta lasten ja aikuisten yhteistä huumoriakin tarvitaan, sillä huumorilla voi tuottaa lapsen ja yhteisön hyvinvointia sekä myönteistä, leppoistavaa ja yhteistä toimintakulttuuria. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, miten lasten ja aikuisten välinen yhteistä huumorikulttuuria tuotetaan ja mikä mahdollistaa ja rajoittaa sen syntymistä. Artikkeli pohjaa lapsinäkökulmaiseen tutkimusteoreettisiin lähtökohtiin ja metodologiaan sekä etnografiseen lähestymistapaan. Tutkimus on laadullinen ja aineisto koostuu videotallenteista viidessä suomalaisessa päiväkodissa. Tarkastelukulmana on vuorovaikutustilanteet ruokailuhetkissä ja ohjatuissa tuokioissa. Tutkimustulosten mukaan lasten ja aikuisten yhteisen huumorikulttuurin syntyminen vaatii aikuiselta lapsen huumorin erityispiirteiden ymmärtämistä, osallisuuden mahdollistavia rakenteita sekä kiireettömän ilmapiirin. Tutkimus osoittaa, että rutiininomainen, sääntöjä painottava ja aikuisjohtoinen toiminta jättää vähän tilaa yhteiselle huumorille.
Viittaaminen
Copyright (c) 2023 Kulttuurintutkimus
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.