Vertaisuus, vertaisryhmä ja vertaistuki Kela järjestämillä sopeutumisvalmennuskursseilla
Toteutuminen kuntoutujien ja heidän läheistensä kokemana
Avainsanat:
sopeutumisvalmennuskurssi, vertaisuus, vertaisryhmä, vertaistuki, KelaAbstrakti
Vaikka tutkimukset ovat osoittaneet sopeutumisvalmennuskursseille osallistuneiden kuntoutujien ja heidän läheistensä pitävän vertaistukea yhtenä kurssien tärkeimmistä anneista, vertaistuen toteutumisen tavoista ei tiedetä kovin paljon. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka kuntoutujat ja heidän läheisensä kokevat vertaisuuden, vertaisryhmien ja vertaistuen toteutuvan Kelan järjestämillä sopeutumisvalmennuskursseilla. Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina käytetään vertaisuuden, vertaisryhmän ja vertaistuen käsitteitä. Tutkimusaineistona käytetään sopeutumisvalmennuskursseille osallistuneiden kuntoutujien ja heidän läheistensä fokusryhmähaastatteluja (N = 10) ja aineiston analyysimenetelmänä teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysi aloitetaan jäsentämällä valittujen käsitteiden avulla kuntoutujien ja heidän läheistensä kokemuksia, mutta siinä ei kuitenkaan pitäydytä vain käsitteiden mahdollistamissa tulkinnoissa vaan tarkastellaan myös niitä haastavia näkökulmia. Tutkimuksen tulosten mukaan kuntoutujat ja heidän läheisensä kokevat vertaisuuden toteutuvan parhaiten paitsi saman sairauden tai vamman, myös elämäntilanteen perusteella samankaltaisuutta kokevien kesken. Vertaisryhmien he kokevat toteutuvan ennen kaikkea ammattilaisten tukemina ja vertaistuen monipuolisena vastavuoroisena jakamisena. Tutkimuksen tulosten perusteella ehdotetaan, että sopeutumisvalmennuskursseja järjestettäessä kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota vertaisuuden ja vertaisryhmien toteutumisen tukemiseen, koska niihin liittyvien osallistuja- ja ohjelmavalintojen kautta voidaan tukea itse asiassa merkittävästi myös vertaistuen toteutumista.
Abstract
Even though earlier research has demonstrated that rehabilitees and their intimates consider peer support as one of the most important result of the psychosocial rehabilitation courses, not much is known about the ways it is realized in the courses. In the research, it is studied, how rehabilitees and their intimates experience that peerness, peer groups and peer support are realized within the psychosocial rehabilitation courses organized by the Social Insurance Institution of Finland? Theorethically the research is based on the concepts of peerness, peer groups and peer support. The research data consists of focus group interviews of people with a disability or illness and their intimates, who have participated in a psychosocial rehabilitation course (N=10). The data is analysed by using theory-based content analysis. The analysis is started by using the chosen concepts to classify rehabilitees’ and their intimates’ experiences, but the analysis is not restricted to interpretations enabled by the concepts, but streched also to perspectives challenging them. According to the research results, rehabilitees and their intimates experience that peerness is realized best between people who experience similarity not only based on the same sickness or disability, but also life situation. Moreover, they experience that peer groups are realized when actively supported by the the professionals and that peer support is realized as versatile reciprocal sharing. Based on the results, it is suggested that when organizing psychosocial rehabilitation courses it is paid more attention on to supporting of realization of peerness and peer groups, because through the related participant and programme choices it is in fact possible to support also realization of peer support.
Keywords: psychosocial rehabilitation course, peerness, peer group, peer support, the Social Insurance Institution of Finland