Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön mielenterveyspalvelut opiskelijoiden kokemina

Kirjoittajat

  • Marja-Leena Meronen
  • Jarl Wahlström
  • Joona S. Muotka
  • Asko Tolvanen

Avainsanat:

asiakastyytyväisyys, mielenterveyspalvelut, opiskelijaterveydenhuolto, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS)

Abstrakti

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) on kerätty yleisellä kyselyllä tietoa opiskelijoiden tyytyväisyydestä palveluihin, mutta se ei ole riittävästi kuvannut mielenterveyspalveluja käyttävien opiskelijoiden kokemuksia. Mielenterveyspalveluihin laadittiinkin oma asiakastyytyväisyyskysely. Tässä tutkimuksessa selvitettiin asiakastyytyväisyyden vaihtelua eri kyselyajankohtina sekä sitä, onko löydettävissä asiakastyytyväisyyden perusulottuvuuksia ja erilaisia asiakastyytyväisyysryhmiä.

Asiakastyytyväisyyskyselyt toteutettiin vuosina 2003, 2005, 2007, 2009 ja 2011 ja niihin osallistui yhteensä 1975 eri opiskelijaa kymmenestä eri terveyspalveluyksiköstä. Asiakastyytyväisyyden vaihtelua selvitettiin varianssianalyysilla, perusulottuvuuksia faktorianalyysilla ja tyytyväisyysryhmien löytämiseksi käytettiin latenttia luokka-analyysia.

Eri kyselyvuosien tulokset eivät poikenneet merkitsevästi toisistaan, vaan opiskelijat olivat ylipäätään tyytyväisiä palveluihin. Yhteensä 23.3 % opiskelijoista toi esiin tyytymättömyyttään. Tulokset osoittivat kaksi tyytyväisyyden perusulottuvuutta, jotka olivat työntekijän ja opiskelijan välinen yhteistyösuhde sekä avun osuvuus ja hyöty, joilla oli vahva yhteys keskenään. Tutkimuksessa löytyi lisäksi seitsemän tyytyväisyysprofiililtaan erilaista ryhmää.

Olisi hyvä kohdistaa erityistä huomiota psyykkisesti huonovointisiin, iältään nuoriin opiskelijoihin, jotka ovat hoitonsa alussa. Pieni osa heistä tarvitsee enemmän konkreettista apua kuin kokevat saavansa. Tavoitteelliset hoidot ovat hyödyllisempiä kuin satunnaiset tapaamiset. Pitkät ja tiiviit hoidot ovat yhteydessä kokemukseen yhteistyösuhteen hyvästä laadusta.

Abstract

Students´ experiences of mental health services at the Finnish Student Health Service (FSHS)

In the FSHS there is tradition to measure client satisfaction with services but no attention has been paid to students´ experiences of mental health services in this questionnaire. Because of this it was decided to develop own questionnaire of FSHS.

The research questions concerned the variation of client satisfaction in different studies and the possibility to find the basic dimensions of client satisfaction and different satisfaction groups.

The research population consisted of 1975 different university students from 10 health centers of Finland. The assessments were made in 2003, 2005, 2007, 2009 and 2011. The variation of client satisfaction was studied by analysis of variance, the basic dimensions of formation of client satisfaction by factor analysis and to find the satisfaction groups by latent class analysis.

In all five studies most of the students expressed high satisfaction with the mental health services. Altogether 23.3 % of students were less satisfied. The results showed two basic dimensions of client satisfaction, namely the alliance between the therapist and the student and the suitability and benefit of help which were strongly related. The results revealed seven subgroups which were differently related to satisfaction.

Special attention should be paid to younger students who have poor mental health and who are in the beginning of their treatment. Some of them need the treatment giving them more concrete help. It was also shown the significance of regular treatments compared to occasional appointments without targets. Especially the longer and intensive treatments are related to good alliance.

Keywords: client satisfaction, mental health services, student health services, Finnish Student Health Service (FSHS)

Osasto
Tieteelliset artikkelit

Julkaistu

2018-06-01

Viittaaminen

Meronen, M.-L., Wahlström, J., Muotka, J. S., & Tolvanen, A. (2018). Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön mielenterveyspalvelut opiskelijoiden kokemina. Kuntoutus, 41(2), 5–20. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kuntoutus/article/view/100268