Monimenetelmällisen ryhmäkuntoutuksen vaikutukset muistisairaiden kognitioon ja mielialaan
Tutkimus Yhteinen sävel -hankkeessa kehitetyn kuntoutuksen vaikutuksista
Abstrakti
Tutkimuksessa selvitettiin musiikillisiin menetelmiin ja vaihtoehtoisesti kielelliseen kommunikaatioon painottuvan vuorovaikutuksen ja tablet-tietokoneavusteisen harjoittelun vaikutuksia lievää dementiaa sairastavien kognitiivisiin toimintoihin ja mielialaan. Ensimmäisten kahden kuukauden aikana muistisairaat osallistuivat pienryhmissä musiikillisin menetelmin toteutettuun interventioon tai yleistietoa hyödyntävään, kielellistä kommunikaatiota painottavaan interventioon. Lisäksi heillä oli käytössään itsenäistä harjoittelua varten tablet-tietokone koko 6 kk kestäneen tutkimusjakson ajan. Verrokkiryhmään kuuluvat eivät osallistuneet tutkimusjakson aikana kuntoutukseen. Musiikkipainotteiseen ryhmään (n = 14), yleistietopainotteiseen ryhmään (n = 13) ja verrokkiryhmään (n = 13) osallistuneille muistisairaille tehtiin neuropsykologinen tutkimus kolmesti (0 kk, 2 kk ja 6 kk). Tulokset osoittivat musiikkipainotteisessa ryhmässä työmuistin kohentuvan tarkasteltaessa 6 kk:n ajanjaksoa. Lisäksi tarkasteltaessa erikseen ryhmäkuntoutusjakson (0–2 kk) ja itsenäisen kotiharjoittelujakson vaikutuksia (2–6 kk), todettiin musiikkipainotteisessa ryhmässä mielialan kohentuvan ryhmäkuntoutusjakson ajan ja tarkkaavuuden ja visuaalisen prosessointinopeuden kohentuvan itsenäisen harjoittelun myötä. Yleistietopainotteisessa ryhmässä toteutetulla interventiolla ei todettu myönteistä vaikutusta kognitioon. Verrokkiryhmässä todettiin tarkkaavuuden ja visuaalisen prosessointinopeuden sekä toiminnan ohjauksen heikentymistä mutta oppimisen kohenemista tarkasteltaessa 6 kk:n tutkimusjaksoa. Lisäksi erillisissä parivertailuissa todettiin mielialan heikentymistä 2–6 kk:n välillä. Musiikillisia menetelmiä sisältävä monimenetelmällinen kuntoutus voi siten olla hyödyllistä kielellisen työmuistin kohentamisessa ja mielialaoireiden lievittämisessä dementioiden yhteydessä. Itsenäinen tablet-tietokoneella tapahtuva harjoittelu voi kohentaa tarkkaavaisuutta ja visuaalista prosessointinopeutta sekä ylläpitää toiminnan ohjauksen tasoa. Nämä alustavat tulokset tulisi jatkossa todentaa suuremmilla ryhmillä ja satunnaistetulla asetelmalla.
Abstract
The effects of multi-methodological group intervention on cognition and mood of subjects with dementia – A study on the rehabilitation model developed in the ”Mutual Tone” project
The aim of this study was to determine the effects of musical or alternatively verbal communication and tablet-PC assisted guidance on cognition and mood of subjects with mild dementia. During the first two months dementia patients took part in a musically oriented intervention or verbally oriented intervention carried out in small groups. In addition, for the independent training they were given tablet computers for the entire 6 months long intervention period. The control subjects did not take part in intervention. The subjects of the musically oriented group (n=14), verbally oriented group (n=13) and control group (n=13) were studied three times with neuropsychological methods (0, 2 and 6 months). The results showed improvement of working memory when studied over the 6 months intervention period in the musically oriented group. Further, the effects of group intervention period (0-2 months) and independent tablet-PC training period (2–6 months) were compared. In the musically oriented group there was an improvement of mood during the group intervention period and improvement of attention and visual processing speed during the independent training period. The verbally oriented intervention group did not show any positive effects on cognition. In the control group attention, visual processing speed and executive functions declined but learning improved when studied during the 6 months period. Further, mood deteriorated during the 2-6 months period. Thus, musically oriented multi-methodological rehabilitation methods may be useful in improving verbal working memory and alleviating mood symptoms in dementia. Independent tablet-PC training may improve attention and visual processing speed and sustain executive functions. Further studies with larger study groups and randomized design are needed to verify these preliminary results.