Oppimisvaikeuksien ja mielenterveyden ongelmien ryhmämuotoinen tuki
Intervention aikaiset muutokset nuorten aikuisten kokemaan psykososiaaliseen hyvinvointiin
Avainsanat:
oppimisvaikeus, mielenterveys, tukiryhmäAbstrakti
Aikuisuuteen jatkuvat oppimisvaikeudet ovat tutkitusti yhteydessä psyykkiseen oireiluun ja keskimääräistä heikompaan itsetuntoon. Oppimisen ja mielenterveyden ongelmien tukemisen vaikutuksista tarvitaan tietoa oikeanlaisten tukitoimenpiteiden suunnittelemiseksi ja ongelmista johtuvien seurannaisvaikutusten ennaltaehkäisemiseksi. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan oppimisvaikeuksiin ja/tai mielenterveyden ongelmiin kohdennettujen tukiryhmien aikaisia muutoksia ryhmiin osallistuneiden nuorten aikuisten kokemassa psyykkisessä hyvinvoinnissa, elämänlaadussa, työelämävalmiudessa sekä ajattelu- ja toimintatavoissa. Tutkimuksen aineisto koostuu vuosina 2014–2017 pääasiassa työvoimapalveluiden kautta tavoitetuista työttömistä tai työttömyysuhan alaisina olleista nuorista aikuisista (n = 88). Henkilöt osallistuivat yhteen kolmesta ryhmätyypistä: oppimisen vaikeuksia tukevaan ryhmään, mielenterveyden
ongelmia tukevaan ryhmään tai ryhmään, jonka keskiössä olivat kummatkin edellä mainitut teemat. Itsearvioitua psyykkistä hyvinvointia (Sense-of-Mastery, Rosenberg Self-Esteem Scale), elämänlaatua (EuroHIS-8) ja työelämävalmiutta (muokattu Työelämätutka) sekä ajattelu- ja toimintatapoja (the Strategy and Attribution Questionnaire) selvitettiin tukiryhmän alussa ja lopussa. Tulosten tilastolliseen vertailuun käytettiin
toistettujen mittausten t-testiä. Ryhmiin osallistuneiden itsetuntoon [t(75) = -3.94, p < .001], elämänlaatuun [t(87) = -2.59, p = .01] ja työelämävalmiuteen [t(87) = -4.03, p< .001] liittyvät arviot kohenivat ryhmän lopussa verrattuna ennen ryhmää tehtyyn arvioon. Lisäksi ajattelu- ja toimintatavoista suoritusoptimismi koheni [t(87) = -2.90, p = .005] ja sosiaalinen pessimismi väheni [t(87) = 3.17, p = .002] ryhmän lopussa verrattuna arvioihin ennen ryhmän alkua. Nuorten aikuisten oppimisvaikeuksiin ja mielenterveyden ongelmiin tarjottu ryhmämuotoinen tuki voi kohentaa koettua psykososiaalista hyvinvointia ja sitä kautta välillisesti edistää myös opiskeluja työkykyä.
Abstract
Group interventions for young adults with learning disabilities and concurrent mental health problems have positive effects on participants’ psychosocial wellbeing
Adult-age learning disabilities (LD) have been shown to pose a risk for concurrent mental health problems and lower self-esteem than average. Evidence-supported interventions for adult-age learning disabilities are needed to plan proper rehabilitation and to prevent secondary problems. The current study explores how group interventions focusing on learning disability and mental health problems effects youngdults’ experienced mental wellbeing, quality of life, readiness to work as well as achievement and social strategies.
The data was collected during 2014–2017 mainly from local unemployment offices. The subjects were young adults (n=88) who were unemployed or under a thread of unemployment. They took part in one of the three group interventions: intervention focusing in learning disability, intervention focusing in mental health problems or intervention focusing in both of the above-mentioned themes.
Self-reported mental wellbeing (Sense-of-Mastery, Rosenberg Self-Esteem Scale), quality of life (EuroHIS-8), readiness to work (modified Working Life Radar) and achievement and social strategies (the Strategy and Attribution Questionnaire) were examined in the beginning and in the end of the interventions. The data was statistically analyzed with paired samples t-test.
Self-reports concerning self-esteem (p< .001), quality of life (p= .01) and readiness to work (p< .001) improved in the end of the group intervention compared to the self-reports derived at the beginning of the intervention. Concerning achievement strategies, self-reported success expectations increased (p=.005) and social pessimism decreased (p=.002) in the end of the intervention compared to the beginning of the intervention.
A group intervention targeted for young adults with learning disabilities and mental health problems can improve experienced psychosocial wellbeing and thus indirectly improve the ability to work and study.
Key words: learning disabilities, mental health, group intervention