Asiakkaiden kokemuksiin perustuvat kuntoutuksen tukiprosessit yhteisten toimintojen alueella

Författare

  • Susanna Palomäki

Nyckelord:

kuntoutus, yhteisten toimintojen alue, systeemiteoria

Abstract

Artikkelin tavoitteena on selvittää, minkälaisia kuntoutusta tukevia prosesseja sektorirajat ylittäviin palvelutarpeisiin vastaaminen edellyttää asiakkaiden kokemusten perusteella. Nämä organisaatioiden rajat ylittävät prosessit tukevat asiakkaiden yksilöllisiä kuntoutusprosesseja. Tukevien prosessien paikantamisessa hyödynnän laadullista, teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Teoreettisena viitekehyksenä toimii Niklas Luhmannin systeemiteoria ja eri organisaatioiden rajoille sijoittuva yhteisten toimintojen alue, Jaakko Seikkulan rajasysteemi -käsitettä mukaillen. Teoreettisten lähtökohtien ohjaamana etsin aineistosta haastateltavien kuvauksia ja toiveita ammattilaisten ja instituutioiden välisestä yhteistyöstä. Analyysin pohjalta teen päätelmiä organisaatioiden yhteistoimintaa edellyttävistä palvelutarpeista eli kuntoutusta tukevista prosesseista. Artikkelin aineistona ovat erikoissairaanhoidon kuntoutustutkimuspoliklinikan kymmenen entisen asiakkaan teemahaastattelut. Kuntoutusta tukevat prosessit yhteisten toimintojen alueella ovat kokonaistilanteen arviointi, tiedonkulku, palveluohjaus ja toimeentulon turvaaminen. Nämä prosessit sijoittuvat yhteisten toimintojen alueelle, sillä ne eivät ole järjestelmäspesifejä, kuten suuri osa varsinaisista kuntouttavista toimenpiteistä. Palvelutarpeisiin vastaamisen hankaluudet näyttävät olevan seurausta yhteiskunnan toimintajärjestelmien eriytymisestä ja kasvavista priorisointipaineista. Keskeinen ongelma on se, että asiakkaan palvelukokonaisuutta ei koordinoi kukaan.

Abstract

Processes to support rehabilitation in the area of shared activities based on the clients’ experiences

The purpose of this article is to find out, based on the clients’ experiences, what kind of processes are needed to support rehabilitation and respond to service needs that exceed sectoral limits. Processes to support rehabilitation are cross-border processes of organizations that create the conditions for implementing client rehabilitation. I’ll use qualitative, theory-based content analysis to locate these support processes. The theoretical framework is based on Niklas Luhmann's system theory and the concept of a boundary system developed by Jaakko Seikkula. Guided by the theoretical starting points I explore service needs that exceed sectoral limits using theme interview data. The data of the study comprises ten theme interviews of the Rehabilitation Assessment Outpatient Clinic’s former clients. Processes to support rehabilitation in the area of shared activities include overall assessment, the flow of information, case management and livelihood security. Support processes are located in the area of ​​shared activities because they are not system specific like most of the actual rehabilitation measures. Challenges to respond to service needs seem to be a consequence of the differentiation of society's functional systems and the increasing pressure of prioritization. The key problem is that nobody coordinates the whole set of the client’s services.  

Keywords: rehabilitation, the area of shared activities, systems theory

Sektion
Tieteelliset artikkelit

Publicerad

2018-06-01

Referera så här

Palomäki, S. (2018). Asiakkaiden kokemuksiin perustuvat kuntoutuksen tukiprosessit yhteisten toimintojen alueella. Kuntoutus, 41(2), 21–33. Hämtad från https://journal.fi/kuntoutus/article/view/100257