Akateeminen identiteetti haussa
– tapauksena Rural Studies-opiskelijat
Abstract
Artikkelissa tarkastellaan sitä, miten verkostomaisen rural Studies (rS) -opetusohjelman opiskelijat ja opetuksen järjestäjät reagoivat vakiintuneiden koulutusrakenteiden ja opinalojen muutoksiin ja mitä vaikutuksia muutoksilla on opiskelijoiden akateemiseen identifikaatioon eli samaistumisprosessiin. Näkemyksenä on, että yksittäisen opetusohjelman ohella valtakunnallisen koulutuspolitiikan tulee ottaa huomioon koulutuskentän fragmentoitumisen vaikutukset, kuten eri opinalojen ja koulutusohjelmien välillä liikkuvien opiskelijoiden määrällinen kasvu ja sopeutumisvaikeudet. Opiskelijan akateemisen identiteetin samoin kuin samaistumisen kohteena olevan oppiaineen ulkoisen imagon merkitys on viimeaikojen murroksessa muodostunut aiempaa moninaisemmaksi, dynaamisemmaksi ja arvaamattomammaksi. Oppiaineen imagon kannalta rS-ohjelman opetuksen järjestäjät nostivat tärkeäksi kysymykseksi sen, miten opinto-ohjelma pystyy markkinoimaan itseään niille opiskelijoille, joilla ei ole maaseututaustaa.How to Cite
Häyrynen, S., Kumpulainen, M., & Roslakka, J. (2010). Akateeminen identiteetti haussa : – tapauksena Rural Studies-opiskelijat . Maaseutututkimus, 18(1), 17–28. Retrieved from https://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/144021